mandag den 21. april 2014

Lykken er - det vilde (persille-)liv

Bredbladet persille - gudespise! På mystisk vis bor der bredbladet persille i haven. Jeg forestiller mig, at det stammer fra noget persille jeg såede for læææænge siden, og som egentlig aldrig blev til noget - officielt i hvert fald!

I år er der i hundredvis af nye planter langs vores drivhus (det håbede jeg også ville ske, for jeg dryssede frø dér sidste efterår). Ellers har persillen boet i staudebedet et par år, i jordbærbedet, i græsplænen ved stolpen til vores hængekøje..... det er sjovt at sende ungerne ud efter persille til aftensmaden - det er total skattejagt!


Herunder ses bredbladet persilleplanter fra sidste (måske forrige) år. De sætter nogle lange stængler med frøstande i løbet af sommeren, og så er det blot at klippe stænglerne af, og drysse de små, sorte frø ud over det areal man vil have sit vilde persilleliv i det efterfølgende år. Skønt.

2 kommentarer:

  1. Uhhh, det ser lækkert ud. Jeg har også små persillespirer. Jeg har netop gravet dem op og flyttet dem. Kan man egentlig det? Jeg bliver ked af det, hvis de dør.
    Knus

    SvarSlet
  2. Sæ'fø'li' kan du flytte dem. Du kunne jo også have forkultiveret frøene, og nu skulle prikle de små planter ud - de har bare selv bestemt hvor de ville spire, nu bestemmer du resten - og husker selvfølgelig at vande..... :-)

    SvarSlet