fredag den 22. januar 2016

Lykken er ... pileflet, beskæring og høst


Lanterner af pil

Lidt fingersnilde, en spand med huller, tålmodighed og pil. Mere skal der ikke til for at lave lanterner. Du kan læse her hvordan du kan opbløde pil.
Jeg lavede disse på Rydhave Slots Efterskole, da der var krea-weekend i fjor.














'
For snart 5 år siden flettede jeg to belgiske træer i frisk pil. Jeg lånte en bog af en kollega med en god opskrift i. Oprindeligt skulle træerne stå i hver sin krukke og flankere drivhusets indgangsparti (som på foto herunder), men pga. sol, varme og sommerferie, måtte jeg erkende at det var bedst at plante dem ud i et bed.





Hvert år klipper jeg kronen ned, og når "stammen" er ved at være godt gammel, vil pilegrenene vokse sammen dér, hvor de krydser hinanden.



Tidligere har jeg sat grenene i vand og taget dem ind i en vase, når der kom gæslinger på, eller sat dem rundt i kanten på en forårskrukke og herefter samlet dem i toppen som en lille tipi. I år har jeg bundtet de tynde årsskud for senere at vil flette af dem.





Her står de så! I garagen. Nu skal de bare tørre nogle måneder - ½ år.  Herefter er de klar til at blive lagt i blød - og derefter flettet. 

Lykken er at vente på kreativ aktivitet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar